Willemspoort | Den Bosch

Multi-D geveldragers, Eindige Elementen Methode, geveldragers penanten

Hakroniek 2020 - Alle bouwvormen in één project. Van prefab tot ruwbouw.

willemspoort
Het project Bouwvormen BIM Multi D geveldragers Maatwerk Projectfoto's Contact

Het project Willemspoort

Gebouw G in Den Bosch bestaat uit 71 sociale huurappartementen, 1 studio en 28 luxe koopappartementen. Er is een parkeerkelder voorzien van parkeerplekken voor de koopappartementen en bergingen voor de huurappartementen. De ligging van het complex is uitermate gunstig: dicht bij het treinstation, uitvalswegen en scholen. Vanuit het gebouw is fraai uitzicht op het natuurgebied aan de overzijde. Wij spreken met Rob van der Steen (bouwplaatsmanager) en Frank Ekels (projectcoördinator en BIM eindverantwoordelijke) van aannemer Heijmans over dit prachtige Brabantse project.

Bouwvormen

Heel veel bouwvormen komen op dit werk samen: ruwbouw (grotendeels tunnel- gietbouw en een gedeelte hollewand-breedplaat). In de ruwbouw worden heel veel Hakron-producten verwerkt. Rob van der Steen geeft lachend aan:“ Bij betonbouw is het bijna niet mogelijk om zonder Hakron te werken.” Ook kalkzandsteenwanden en traditioneel metselwerk komen we op dit werk tegen.

Naast in-situ, zien we ook heel veel prefabbetonelementen zoals wanden, trappen, galerijplaten en balkonplaten, geproduceerd door Lammers Beton. Steen-strips die al vooraf in de fabriek op de gevelelementen zijn gelijmd zijn voor Willemspoort veel toegepast. Een bijkomstigheid is dat de instortvoorzieningen in de prefab-betonelementen dan weer geleverd zijn door Hakron-Terwa, een divisie van Hakron voor de prefab betonindustrie.

BIM

Frank Ekels: “Het project is geheel in BIM uitgevoerd, maar dat is bij Heijmans eigenlijk al standaard. Onze toeleveranciers werken samen in delen van het BIM-model die voor hen relevant zijn”. Frank Ekels is de eindverantwoordelijke die alle informatie ook weer samenvoegt voor het totaalbeeld en dit weer terugkoppelt aan alle betrokken partijen. Hij gaat verder: “Tegenwoordig hebben we meer informatie in de computer dan op papier op de bouwplaats. Er is steeds meer enthousiasme voor werken in en met BIM. Ook uitvoerders halen steeds meer informatie uit BIM. Een timmerman even in de keet laten zien hoe het er uit komt te zien is heel handig met BIM. ”Over de rol van Certacon bij het werken in BIM geeft hij aan: “Er is door Certacon gemodelleerd wat we krijgen, de theorie sluit dus prima aan op de praktijk. Het BIM-model wordt dagelijks bekeken en gebruikt, zowel in het voortraject, de uitvoering als bij de controles. In een zo vroeg mogelijk stadium al meedenken is belangrijk. De architect kan bijvoorbeeld al gelijk de dilataties intekenen en hiervoor de expertise van de engineers van Certacon gebruiken. Certacon heeft de gevelkennis in huis. Als voorbeeld noemt Frank Ekels de horizontale dilataties die bij Willemspoort zijn toegepast. “Deze zijn toegepast in overleg met Heijmans, Certacon en de architect. Zonder dat overleg was dit niet toegepast. Een voorbeeld van niet klakkeloos alles maken wat gevraagd wordt, maar met elkaar al in de prille fase meedenken over de beste keuzes voor een bouwwerk. Achteraf gezien hadden we misschien in de ontwerpfase nog eerder samen moeten werken voor het maken van nog meer keuzes vooraf. Dat zal in de toekomst ook zeker steeds vaker het geval zijn. Persoonlijk contact blijft daarnaast belangrijk! Niet alleen digitaal maar ook persoonlijk staat zowel Certacon als Hakron voor ons klaar.” 

Meer dan 350 meter lateien en 600 meter Multi G geveldragers

Op dit project heeft Certacon inmiddels ruim 350 meter lateien en circa 600 meter Multi D geveldragers geleverd. Rob van der Steen: “Het verwerken van de geveldragers gaat prima, met name het stellen is handig. In 3D-model eerst bekijken en dan in de praktijktoepassen. Nog een voordeel van toepassing van de Multi D geveldrager is dat er geen onderstempeling nodig is.” “Alles is geboord op dit project, dus er was op zich weinig tolerantie nodig bij de plaatsing van de geveldragers. Naast lijmverankering is een deel ook opgehangen met ankerrail van Hakron. 

Ook dat werkt prima, metselen naar hoogte, tijdelijk een vulplaatje eronder en dan de geveldrager er op plaatsen.” Als prettig wordt door de mannen van Heijmans ervaren dat het Multi D systeem van Certacon bestaat uit een gelaste constructie, hierdoor zijn er weinig losse onderdelen, waardoor de tijd die nodig is voor het bij elkaar zoeken van onderdelen en het montagewerk minimaal is. Ook de overige benodigdheden zoals vulplaten, stelplaten, borgplaten enz. zijn bij alle geveldragers in een project hetzelfde! Ook dit beperkt het zoekwerk en de kans op fouten tot een absoluut minimum. Bij een goed product is ook een goede vakman voor het aanbrengen zeer belangrijk. Certacon geeft indien nodig ter plekke advies waarmee de vakmensen verder kunnen. Alle Certacon producten zijn conform wensen van de klant gesorteerd geleverd met eigen volledig zelflossende vrachtwagens met Kooiaap (meeneemheftruck). Dit juichen beide heren toe, lossen met pompwagens op een bouwplaats is niet meer van deze tijd. Doordat de chauffeur zelf lost, bespaart dit ook weer arbeidstijd op de drukke bouwplaats.

Maatwerk

Zo zijn er speciale maatwerk stekkenbakken voor dit project, met berekeningen via de afdeling Engineering van Hakron. Rob van der Steen: “Bij de stabiliteitswanden (achteraf tussen de tunnel gestort) zijn de COMAX QL stekkenbakken toegepast. Deze wanden zorgen voor de overgang van de tunnelvloer en breedplaatvloer. De breedplaatvloer moet de dwarskracht opnemen. Hier hebben we Konnektie-ankers in combinatie met de COMAX QD stekkenbakken toegepast.” Hij vervolgt: “Voor geluidsdicht afwerken van de betonwanden zijn vele duizenden PKK afdichtconussen toegepast. Bij de stortonderbrekingen van de vloeren dan weer heel veel Stremstaal van Hakron. Zo ‘n 18 meter stremstaal per dag en dat 72 stortdagen lang, dat is al met al zo’n 1300 meter.” Ook veel Demax schroefhulzen komen we tegen, zo is elk HSB-element van diverse bouten voorzien. Rob van der Steen: “Dit om het prefab-beton te verbinden, want als de tunnel weg is blijft het kopschot zitten. Zeker 100 stuks schroefhulzen per dag, dat zijn er 7.000 a 8.000 op het hele project. En nog veel meer Hakronproducten denk aan de Universele valbeveiligers bij de stekwapening, UFO-waterkeringen in de betonwanden en de Hakron centerpennen bij de bekisting.